تبلیغات
معلم روستا - به میهمانی خدا برویم،ماه رمضان مبارک
                              



رمضــــان آمد و آهسته صدا کرد مرا            مستعد سفر  شهر خــــــــــــدا کرد مرا

هر سر مویم اگر شکر کند تا به ابد               کم بود زین همه فیضی که عطا کرد مرا

فرارسیدن ماه رمضان، ماه بهار دل انگیزقرآن و عبادت،ماه میهمانی خدا،ماه نزول قرآن و عروج انسان،ماه روزهای تلاش و شبهای پاداش؛بر شما مومنان و روزه داران مبارکباد


آمد رمضان هست دعا را اثری

                       دارد دل من شور ونوای دگری

                                       ما بنده ی عاصی و گنهکار توئیم

                                                            ای داور بخشنده به ما کن نظری

از آن جا که در این سالها ماه مبارک رمضان مقارن با روزهای گرم و طولانی سال شده است،توصیه هایی در باب تنظیم برنامه غذایی افطار وسحر<از دکتر نعیمه نوبخت،روزنامه خراسان چهار شنبه ۵ مرداد90> میتواند به شما کمک کند تا از فواید و برکات این فریضه الهی بیشتر بهره ببرید:

     ۱-برنامه غذایی سحری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.خوردن غذاهایی مثل انواع کوکو،بادمجان،سوسیس و کالباس،سس مایونز و سیر وپیاز و همچنین غذاهای خیلی چرب و پر نمک و فلفل باعث احساس تشنگی زودرس در طول روز می شود.بر عکس ،غذاهای آب پز،بخار پز و خورش های آب دار و کم نمک می تواند مفیدتر باشد.همچنین سعی کنید خوراکی های شیرین در وعده سحری کمتر بخورید چون باعث افت سریع قند خون و احساس گرسنگی زودرس می شود.

     ۲-برای پیشگیری از تشنگی زیاد،به جای نوشیدن مایعاتی مثل قهوه،چای پررنگ و نوشابه های گازدار،می توان از میوه جات و سبزیجاتی مثل هلو،آلو،شلیل،هندوانه و کاهو بیشتر استفاده کرد،چون این ترکیبات آب مورد نیاز بدن را در طول روز تامین می کند.همچنین نوشیدن مخلوط آبلیموی تازه با آب یا چای کم رنگ و یا شربت خاکشیر و آبلیمو تاثیر زیادی در رفع احساس تشنگی دارد.در هنگام مسواک کردن بعد از خوردن سحری،برای کاهش تشنگی و خشکی دهان،از حجم کمتری خمیر دندان استفاده کنیدو بعد از مسواک کمی چای رقیق بدون شکر بخورید تا خشکی دهانتان کمتر شود.

     ۳-یکی از مشکلات معمول در ماه رمضان بخصوص در افراد مبتلا به اختلالات گوارشی،مشکل ترش کردن بخصوص بعد از افطار یا سحری است.برای جلوگیری از این مشکل بهتر است غذای افطاری سبک و کم چرب باشد و مایعات (بخصوص چای)را همراه غذا نخوریدو خوردن آنها را به یک تا دو ساعت بعد موکول کنید.ضمنا بهتر است بلافاصله بعد از خوردن سحری به رختخواب نروید بلکه تا حدود نیم تا یکساعت در حال نشسته یا ایستاده باشید تا غذا از معده برنگردد.

     ۴-نحوه شروع وعده غذای افطار هم بسیار مهم است.بهتر است افطاری را با یک استکان آب یا چای کم رنگ ولرم به همراه یک خوراکی شیرین مثل خرما یا زولبیا و بامیه،یا یک فنجان شیر وعسل گرم شروع کنید ودر ادامه مقداری نان وپنیر و گردو و سبزی یا کمی سوپ یا آش رقیق میل کنید.بعداز آن حدود یک تا دوساعت صبرکنید وسپس غذای بیشتری مثل برنج و گوشت و...میل کنید.سعی کنید که در این فاصله مایعات بیشتری بهمراه میوه بخوریدتا کمبود مایعات بدن جبران شود.اکیدا توصیه می کنیم از خوردن یکباره حجم زیادی از مواد غذایی در زمان افطار پرهیز کنید چون پیامدی جز نفخ و دل درد برای شما نخواهد داشت.

     ۵-یکی از مشکلات دیگر این ایام به علت کم خوردن مایعات و احتمالا کم تحرکی ناشی از ضعف روزه،مسئله یبوست(کم و سفت کار کردن شکم)است.برای پیشگیری از این مشکل در ساعات اولیه شب از آلو وانجیر تازه یا خیسانده و میوه هایی مثل گلابی،هلو و هندوانه بیشتر استفاده کنید.کمی تحرک بدنی و ورزش سبک مثل پیاده روی یکی دو ساعت بعد از افطار نیز در رفع یبوست بسیار موثر است.و در نهایت بخاطر داشته باشید یکی از مهم ترین فوائد روزه داریهای طولانی می تواند کاهش وزن و از دست دادن چربی های مضر و اضافی بدن باشد،اما این فایده زمانی میسر میشود که در فاصله بین افطار و سحر،در خوردن مواد غذایی وبخصوص شیرینی جات(زولبیا و بامیه و حلوا و...)زیاده روی نکنید. 

    


 

  کاش دراین رمضـــــان لایق دیدار شوم         سحری با نظر لطف تو بیــــدار شوم

   کاش منت بگذاری به سرم مهدی جان          تا که همسفره تو لحظه افطار شوم

                  یاحق معلم روستا




طبقه بندی: مناسبتهای مذهبی، دانستنیها، توصیه های دوستانه، شعر،
برچسب ها: ماه رمضان، میهمانی خدا،

تاریخ : شنبه 7 تیر 1393 | 12:19 ق.ظ | نویسنده : علی اکبر خاموشی | نظرات
.: Weblog Themes By VatanSkin :.
نمایش نظرات 1 تا 30